Secangkir ilmu di Jazirah al-Ward

Assalamualaikum wbth.....

Syukur alhamdulillah kerana dengan nikmat dan hidayahNya blog ini dapat dilaksanakan walaupun dalam serba serbi kekurangannya.Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad,para sahabat dan solihin yang menghidupkan agama Allah SWT melalui jihad dakwah .

Hasil ledakan ilmu pengetahuan (knowledge explosion) dan teknologi maklumat (information technology dari suatu segi telah meluaskan horizon manusia dan membawanya mengembara di dalam pelbagai dimensi ilmu dan maklumat yang tiada bertepi.Setiap minit dan saat manusia disogokkan dengan maklumat baru yang semakin dilayan semakin mengasyikkan.Tetapi apakah hasil semuanya itu? Nun jauh dihadapan perjalanan yangjauh,bagaikan ada kolam air yang menggamit kehausan kita.Tetapi setelah sampai,rupanya fatamorgana belaka.

Pengembaraan manusia di dalam hutan belantara maklumat disangka menambah ilmu tetapi rupanya menjadi sesat dan lemas tanpa mengetahu mana jalan keluarnya.

Manusia mungkin bertambah pandai tetapi tidak bertambah bijaksana.Maklumat memang bertambah tetapi kebijaksanaan (wisdom) tidak pernah bertambah....-to be continue-

0 comments: